دربارۀ «من» (۲)

یادداشت‌ها و نظراتی دربارۀ من (سهیل بیرقی)

- یک فیلم نوآر زنانه با بازی لیلا حاتمی (نزهت بادی - هنرآنلاین)

- فیلم اول «من»؛ از روابط سطحی و بی‌محتوا تا پزهای شبه روشنفکری! (سینماپرس)

- گفت‌وگو با بهنوش بختیاری: دیگر نقش ضعیف قبول نمی‌کنم! (خبرگزاری صبا)

----------------------------------------

ترکیبی از خشونت و نیست‌انگاری

من اولین ساختۀ سهیل بیرقی، یکی دیگر از فیلم‌اولی‌های جشنوارۀ سی‌وچهارم است. بیرقی که پیش از این با سابقۀ حضورش در چند فیلم نهیلیستی چون اسب حیوان نجیبی است، یک خانوادۀ محترم، بی‌خود و بی‌جهت، ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه و استراحت مطلق به عنوان دستیار کارگردان و همچنین به واسطة همکاری‌هایش با عبدالرضا کاهانی، فیلمساز نیست‌انگار، تجربه‌هایی را در سینما حاصل کرده بود، اکنون با فیلم نامتعارف من -که نقش مشاور کارگردان آن را نیز کاهانی بر عهده دارد- به جشنواره آمده است. من داستان یک زن تبهکار با بازی لیلا حاتمی است که از بارزدن مشروبات الکلی به شکل بطری‌های آب معدنی در خاور و تردد در شهر و رانت‌خواری‌هایی در بازار موسیقی، تا قاچاق انسان و کارچاق‌کنی‌های دولتی، هر خلافی که بتوان تصور کرد را به صورت روتین انجام می‌دهد و به سیاق فیلم‌های مافیایی از طُرق مختلفی چون جعبۀ پتیزا و کارت‌های ویزیتوری و غیره با آدم‌ها و رابط‌هایش در جاهای مختلف ارتباط می‌گیرد.

عدم تناسب نقش طراحی‌‌شده با کنش‌ها و اعمالی که انجام می‌دهد، آنچنان زیاد است که گاهی مخاطب را در مواجهه با یک فیلم رئال دچار تردید می‌کند و او را با پرسش‌هایی بی‌پاسخ تنها می‌گذارد. مخاطب پیوسته از خود می‌پرسد این زن کیست و این‌همه نفوذ را از کجا آورده و رابط‌هایش که پیوسته به او گرا می‌دهند از کجا آمده‌اند و ده‌ها سؤال دیگر؛ سؤالاتی که گاه ذهن بیننده را تا یک اثر فراواقع‌گرا پیش می‌برد. بازی لیلا حاتمی نیز که در نقش قهرمانی شبیه به قهرمانان فیلم‌های نوآر، ترکیبی از زنانگی‌های پیشینش و خشونت بی‌حد جدید اوست، مشکلی را نمی‌تواند رفع کند. من اثری متفاوت اما ناموفق از کارگردانی است که سال‌ها همکاری با کاهانی، تأثیرپذیری از نگاه نیست‌انگارانۀ او را در فیلم به ظاهر تبهکارانه‌اش ناگزیر کرده است.

[محمدرضا وحیدزاده - خبرگزاری فارس]

----------------------------------------

یادداشت‌های کافه سینما:

آریا قریشی: فیلمِ ایده‌های از دست رفته است: به خصوص در مورد شخصیت‌های مکمل. با این وجود موفق می‌شود (هر چند به شکلی دست و پا شکسته) تصویری چند بعدی از کاراکتر اصلی خلق کند و ریتمی دارد که می‌تواند تماشاگر را پای فیلم نگاه دارد. برای شروع، همین هم امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

آریان گل‌صورت: فیلم موفق نمی‌شود ایدۀ خاص خود را به شکل درگیرکننده ای بپروراند، اما دیدنش در میان این همه فیلم خنثی و تکراری می‌تواند تجربۀ متفاوتی باشد. برگ برندۀ فیلم شخصیت آذر و حضور لیلا حاتمی است.

محسن شرف‌الدین: فیلم کم‌رمقی که یک شخصیت درخشان با بازی خیلی خوب لیلا حاتمی خلق می‌کند. به نظرم از آن فیلمی‌هایی است که باید چند بار دید. احتمالاً از آن فیلم کالت‌هایی می‌شود که هواداران پروپاقرص خود را خواهد یافت. نقش لیلا حاتمی در فیلم من عجیب‌ترین کاراکتر فیلم‌های این دوره از جشنواره بوده است.

وحید قادری: بعد از دیدن پایان فیلم، تازه متوجه می‌شوید که احتمالاً قرار بوده در چه موقعیت خاص و درگیرکننده‌ای قرار بگیرید! من با شکل موجود فقط یک تجربۀ نارس از یک ایدۀ جذاب است.

------------------------------------------------------

سال گذشته لیلا حاتمی با فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟ افسون‌مان کرد. امسال او با فیلمی به‌شدت غافلگیرکننده، سحرآمیز و بی بدیل به نام من به کارگردانی سهیل بیرقی جادویی دوباره روی پرده سینما شکل داد.

من فیلمی حقیقتاً بی‌بدیل است چون شبیه هیچ فیلم دیگری نیست. حیرت‌آور است این فیلم چگونه نوشته و چطور اجرا شده است؟ چه ظرافت بی‌همتایی!

لیلا حاتمی خارق‌العاده به نظر می‌رسد. بازی‌اش در واقع نه «اجرا»ی یک نقش بلکه «آفرینش» یک شخصت است. گرچه نمی‌توان تأثیر نابغه‌ای مثل سهیل بیرقی را در هدایت او و سایر عوامل، مورد اشاره قرار نداد.

در جشنوارۀ سی‌وچهارم ما مجموعه‌ای از بهترین بازی‌های بازیگران زن را دیده‌ایم و این در سینمای ایران بی‌سابقه است. هیچ سالی سینمای ایران این‌قدر بازیگر زن خوب نداشته است.

بهنوش بختیاری هم در من عالی می‌درخشد. گرچه در وهلۀ اول ممکن است به نظر برسد این گریم دیدنی اوست که متفاوتش کرده، اما نه! او در بازی‌اش از گریم جلو زده است!

ناگفته نگذارم که لیلا حاتمی در فیلم من چهار سیلی به صورت مردان می‌زند که واقعاً دیدنی است! هیچ زنی در سینمای ایران به این صلابت به صورت مردان سیلی نزده! چه دست سنگینی دارد این زن!

ای کاش ما جشنواره‌ای می‌داشتیم که پس از سی و چهار سال برگزاری می‌دانست یکی از وظایف اصلی‌اش شناساندن استعدادهای نو است. مثل «کن» و «ونیز». در این صورت سی‌وچهارمین جشنواره جایزۀ اصلی‌اش را به فیلمی مثل من ساختۀ سهیل بیرقی می‌داد! افسوس که تجربه نشان داده روز اختتامیه باز این پدرخوانده‌ها هستند که سیمرغ‌ها را از آن خود می‌کنند.

[غلامعباس فاضلی - سایت پرده سینما]

----------------------------------------

یک هنرمند خشن

خلاصه: آذر میرزایی (لیلا حاتمی) یک کارچاق‌کن است.

این فیلم در صورت کنونی‌اش فقط یک ایدۀ خوب است که باید روی فیملنامۀ آن بیشتر کار می‌شد. اجرا نیز ضعیف است. مثلاً لیلا حاتمی گرچه بسیار سعی کرده از عهده برآید، اما او در نهایت انتخاب مناسبی برای این نقش نبوده است. یا صحنه‌های فیلمبرداری در اتومبیل که از کارگردانی ضعیف فیلم خبر می‌دهند. این فیلم را در نهایت می‌توان یک فیلم مغشوش خواند که یک ایدۀ خام را دستمایه قرار داده است.

فیلم سعی کرده با پرداختن به کارهای مختلفی که آذر انجام می‌دهد او را یک کارچاق‌کن موفق جلوه دهد: آبجوسازی، فرستادن کارگران افغانی به آلمان، ماجرای حقوقیِ زمین ملیحه (بهنوش بختیاری)، گرفتن معافیت مجتبی (علی منصور)، خواننده کردن آریا (امیر جدیدی). در این میان، دو نفر نیز هستند که به او اطلاعات می‌دهند؛ علی (مانی حقیقی) که برایش مشتری پیدا می‌کند و پیام‌های پیتزایی که او را از مأمور بودن برخی از مشتریانش آگاه می‌سازد. در انتها نیز مأمور از جایی که او انتظار ندارد سر می‌رسد.

فیلمساز با مزقونچی کردن آذر خواسته همراهی مخاطب را برانگیزد. واقعاً چه نسبتی میان آذر و کارهایی که او انجام می‌دهد وجود دارد؟ به عبارت دیگر، چگونه می‌توان هم این‌طور لطیف و هنری بود و هم آن‌طور خشن؟! مخصوصاً که در ابتدای فیلم آمده است که این فیلم برای افراد زیر ۱۵ سال توصیه نمی‌شود، به نظر راقم، این فیلم بایست فقط در بخش «نگاه نو» به نمایش درمی‌آمد و لذا ارزش آن را نداشته که به بخش سودای سیمرغ راه یابد.

[امیر اهوارکی - سایت پرده سینما]

 

نظرات   

 
+4 #7 پاسخ: دربارۀ «من» (۲)Saman 1394-11-26 11:57
تولذ مانی جان رو به پدر و مادر عزیز و دوست داشتنیش تبریک میگم ... مبارکشون باشه ایشالله
نقل قول کردن
 
 
+7 #6 پاسخ: دربارۀ «من» (۲)هوادار 1394-11-24 19:46
۱- اشاره شده بود که خانم حاتمی به حمید بابا وند مدیر نشست فیلم «من» انتقاد کرده بود. من اصلاً او را نمی شناختم. یک جست و جوی کوچک در اینترنت باعث شد که بفهمم این آقا به همه چیز ربط دارد به جز سینما! احتمالاً خانم حاتمی درست گفته وآقای بابا وند به خانم ها خوش آمد نگفته و گر نه دلیلی ندارد بی خود به یک نفر گیر بدهد. خانم حاتمی قبلاً گفته بود که بی ادبی را جواب می دهد!
۲- ظاهراً امروز تولّد آقا مانی است. مانیِ مصفّا. مبارک باشد این روز بر این خانواده ی دوست داشتنی.
نقل قول کردن
 
 
+8 #5 پاسخ: دربارۀ «من» (۲)افسانه 1394-11-24 09:43
1-امروز سالروز تولد مانی جان مصفاست. زادروزش بر خاندان حاتمی و مصفا مخصوصا لیلای نازنین و جناب علی مصفای گرامی مبارک.
2- پیراهن یشمی با مدل دامن ویژه به شدت یاد آور دو تا از لباسهای خانم حاتمی در جشنواره های مراکش و کن بود. عضو محترم هیات داوران هرطور که شده باید یک جایی تلافی میکرد!!!!! ;-) :lol:
نقل قول کردن
 
 
+11 #4 پاسخ: دربارۀ «من» (۲)افسانه 1394-11-20 18:05
فکر میکنم خانم بختیاری و آقای جدیدی بازی خوبشان را مدیون بازی خوب بازیگر نقش مقابلشان باشند حال چرا اصل بازی به چشم داوران نیامده خدا میداند!!خلاصه اینکه این جشنواره فجر آخرش جشنواره بدرد بخوری نشد.
نقل قول کردن
 
 
+11 #3 پاسخ: دربارۀ «من» (۲)هوادار 1394-11-20 17:13
۱- من «من» را دیدم! شنبه ی این هفته در سینما فرهنگ. همان شب مسعود فراستی و محمّد تقی فهیم پوست فیلم را کندند! ولی مهمّ نیست. من که بدم نیامد. هر چند بعضی از ایراد هایی که می گرفتند شاید به جا بود ولی نمی دانم چرا منتقدان طوری برخورد می کنند که انگار باید هیچ نقصی وجود نداشته باشد. در این فیلم آذر (خانم حاتمی)۴ عدد چک می زند! و از مقادیری لقّه(لگد)هم استفاده می کند! به نظرم این نقش یکی از نقش های جالب خانم حاتمی است. با این حال دوست دارم بار دیگر فیلم را ببینم چون کمی گُنگ بود.
۲- همان شب در برنامه ی هفت ۲ نفر دیگر در برج میلاد با محمّد پیوندی در مورد این فیلم حرف می زدند. یکی از آن ها دوباره با تعاریف تکراری از خانم حاتمی صحبت می کرد. که او مناسب فیلم هایی است که از خارج می آیند و لهجه ی فرانسوی هم دارند! و اصولاً خانم حاتمی آدم سردی است. فکر کنم فهم و شعور هم چیز خوبی باشد! خوب است یکی پیدا شود گرمی و سردی را برای ما دقیقاً روشن کند.
۳- امسال در فرش قرمز های جشن واره در برج میلاد و سینما ملّت عوامل برخی از فیلم ها حضور نداشتند. در سایت مجلّه ی فیلم با این موضوع اشاره شده است. ولی مطلبی که در مورد خانم حاتمی آمده غلط است. اشاره شده که خانم حاتمی در فرش قرمز حاضر شده ولی در نشست فیلم در همان شب حضور نداشته که این اشتباه است. نشست فیلم فردای فرش قرمز بوده. من کاری به بقیّه و تفکّراتشان ندارم ولی مورد خانم حاتمی فرق می کند. همیشه هم فرق می کرده. روز جمعه که فرش قرمز «من» بود در پردیس ملّت بودم هر چند فیلم را تماشا نکردم و تقریباً تردیدی نداشتم که خانم حاتمی حضور پیدا نخواهد کرد. دقّت هم خوب چیزی است.
۴- متأسّفانه به جز «من» تنها «وارونگی» را دیدم. چه قدر آقای مصفّا خشن بود! هیچ وقت او را چنین ندیده بودم. خیلی دوست داشتم «لانتوری» و «اژدها وارد می شود» را هم ببینم ولی بلیت گیر نمی آمد. خیلی شلوغ بود.
۵- لیست نامزد ها حیرت انگیز است. با مجموع و میانگین نظرات منتقدان اصلاً جور در نمی آمد. در مورد خانم حاتمی هم تردید داشتم وی نامزد شود. اصولاً یک حسّی در من هست که وقتی مریلا زارعی و نیکی کریمی داور باشند اتّفاق دل چسبی نخواهد افتاد! این دفعه نوبت خانم کریمی بود.
نقل قول کردن
 
 
+3 #2 پاسخ: دربارۀ «من» (۲)Saman 1394-11-20 14:04
بله با ادمین موافقم ، اولین بار است که لیلا بانو نیستند در لیست !!!!! دنبال اسم ایشان میگشتم اصن شوک شدم ، با داورانی مثل آقای فخیم زاده بعیید بود به نظرم ... مهم نیست ما همچنان به لیلای سینمایمان افتخار می کنیم ، سیمرغ در حاشیه است !
نقل قول کردن
 
 
+12 #1 پاسخ: دربارۀ «من» (۲)admin 1394-11-20 13:41
نامزدهای بخش سودای سیمرغ جشنواره معرفی شدند.
fajrfilmfestival.com/index/entry/1021
«من» تنها در دو بخش بازیگری مکمل نامزد شده است: بهنوش بختیاری و امیر جدیدی.
به گمانم نخستین بار است که لیلا حاتمی فیلمی در بخش مسابقه جشنواره فجر دارد و نامزد جایزه نمی‌شود!
http://www.leila-hatami.com/filmography/films/116-sar-be-mohr/384-about-sar-be-mohr9#comment-701
ضمناً «من» در بخش نگاه نو هم نامزد جایزه‌ای نشده است.
fajrfilmfestival.com/index/entry/990
نقل قول کردن
 

نوشتن نظر


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین ویدئوها

facebook

آپارات

مرور فیلم‌های لیلا حاتمی در شبکه نمایش

Go to top